

In ‘Van leerlingen lezers maken’ combineren Jona Hebbrecht en Iris Vansteelandt helder gebrachte wetenschappelijke kennis met prikkelende praktijkvoorbeelden en een schat aan meteen bruikbare tips.
Het boek bestaat uit drie delen: het gaat over hoe je een leesbeleid vormgeeft én op school realiseert, zoomt in op de verschillende aspecten van krachtig leesonderwijs voor kleuters en kinderen in de lagere school en laat zien welke rol je leesnetwerk kan spelen, want lezers maak je samen… De auteurs delen hun kennis, brengen verslag uit de praktijk en maken de behandelde theorie aanschouwelijk door middel van duidelijke figuren.
Doorheen het boek volgen we daarnaast het team van basis- en secundaire school ‘De Wegwijzer’, dat ervoor kiest om van hun leesbeleid een breed gedragen schoolverhaal te maken. We krijgen ook allerlei andere verhalen en voorbeelden van leraren die lezen en boeken op verschillende manieren verwerken in hun dagelijkse klaspraktijk. Bijzonder inspirerend.
Elk deel sluit af met een set krachtige en motiverende vragen die een prima vertrekpunt zijn om samen met je schoolteam de besproken theorie in praktijk om te zetten, de geboden inzichten toe te passen op jouw concrete onderwijscontext.
Deze gids verklaart en verdiept, biedt stof tot nadenken, maar doet misschien wel vooral goesting krijgen… Het is een prikkelend en positief boek geworden dat inspireert om actief en enthousiast in te zetten op krachtig leesonderwijs! Een must-read voor iedereen die met werkt met kinderen en boeken.

