Ik herinner me nog goed hoe we ons in de lente van 2020 elke avond in de laatste zonnestralen op het gras nestelden en hij me de avonturen van ‘Vos en Haas’ voorlas. Tergend traag, maar dapper volhardend en apetrots, want hij las! Letters werden woorden en zinnen een echt verhaal. Moeilijk te zeggen wie van ons twee het meest opgetogen was om die nieuw verworven vaardigheid…
Over het belang, het nut en de voordelen van lezen en voorlezen lijkt louter eensgezindheid te bestaan: ouders, leerkrachten en zelfs volwassenen die zichzelf nooit als lezer zouden omschrijven lijken niets liever te willen dan dat hun kinderen goed en vooral graag lezen. In de praktijk blijkt dat vaak net iets ingewikkelder en minder evident dan gedacht of gedroomd: lezen en vooral blijven lezen, spontaan naar een boek grijpen en zelf kiezen voor een avontuur tussen personages van papier blijkt voor jonge kinderen van nu niet altijd een voor de hand liggende en makkelijk vol te houden keuze.
Dat erkennen ook Pamela Paul en Maria Russo, allebei moeder van drie en kinderboekenexpert bij de New York Times. Hun ‘How to make a reader’ werd deze winter vertaald naar het Nederlands als ‘Zo maak je een lezer’. Daarin combineren de twee een helder theoretisch kader met een schat aan leestips en meteen bruikbare boekensuggesties.
Het Amerikaanse auteursduo bewaart in dit fijne boek het perfecte evenwicht tussen het duidelijk schetsen van de wetenschappelijke achtergrond van hun onderwerp en de huis-tuin-en-keukentips uit hun eigen gezin. Dit boek is er dan ook niet alleen voor wie professioneel met kinderen, lezen en boeken bezig is, maar kan een gids zijn voor elke leesgrage ouder of boekenminnende enthousiasteling die de kinderen in zijn buurt een leven vol letters toewenst en daar graag actief aan bijdraagt. Het duo dat instond voor de vertaling voegde aan dit erg fijne werk Nederlandstalige leestips toe en een verwijzing naar handige hulpmiddelen zoals de Boekenzoeker van Iedereen Leest. Dat is vanzelfsprekend een mooie plus.
Voor mij was ‘Zo maak je een lezer’ tegelijk een heerlijk herkenbare en ook enorm leerrijke reis door de verschillende leeftijdsfasen die alle nieuwe lezers doorlopen. Het boek deed me meermaals instemmend knikken, gaf heel wat welkome fijne bevestiging, maar bood daarnaast ook nieuwe inzichten en een hoop verse leesgoesting. Het sluit ook mooi aan bij mijn eigen leesfilosofie: net als in de gezinnen van Paul en Russo is ook hier lezen in de eerste plaats een welkom rustpunt in volle weken, een antwoord op Zeger en Mona’s ontdekkingsdrang en nieuwsgierige vragen en dé manier om te verbinden en elkaar te vinden in de plooien van het leven van elke dag.